31. Göteborg 2020 med Peter Grönberg
Peter Grönberg är VD för Göteborg & Co, ett kommunalägt bolag som verkar för turism, kultur och evenemang. I det sista avsnittet för säsongen tittar vi närmare på det turbulenta året som gått och vad det har betytt för Göteborg som stad. Till vilken grad har pandemin påskyndat digitaliseringen och vilka lösningar är här för att stanna?
Länkar
Besök Göteborg & Cos webbsida
Kontakta Peter på LinkedIn
Mer om Göteborgs 400-årsjubileum och det framflyttade firandet
Läs mer om överturism i den här artikeln från 2019
Se Göteborgs Symfoniorkester hemifrån på GSO live
Vad händer i Göteborg under corona? Kolla in evenemangskalendern
Bertilssons stuga i Delsjön
Läs mer om Älvstaden Göteborg och de pågående byggprojekten
Peter och Henrik var båda på VM i friidrott 1995 som hölls i Göteborg
Mer om julstaden Göteborg och ljuskonstverken som Peter nämner i podden
Om du inte hinner lyssna…
HE: Hej och välkomna till Let’s tech-podden. Henrik Enström heter jag och är vd på Codic Consulting, IT-konsulter i Göteborg, och Codic Education som gör den här podden. I dag så har jag Peter Grönberg här, som är VD för Göteborg & Co. Välkommen, Peter.
PG: Tack så mycket och hej.
HE: Kul att ha dig här.
PG: Tack.
HE: I dag ska vi prata lite om Göteborg, turism och så klart så kommer vi även att komma in på corona som är i någon sorts andravåg just nu. Skulle du vilja berätta lite om dig själv och din roll som vd på Göteborg & Co först?
PG: Peter Grönberg heter jag och jobbade egentligen 30 år i näringslivet. Mycket inom IT, jag har bland annat varit vd för Framtidsfabriken här i Göteborg mellan 1999 till 2003, där sprang jag runt i fleecetröja och skulle förändra världen. Jag har också en lång karriär på Volvo och ett bolag som heter WirelessCar, där jag var VD i tre år.
HE: Ja, just det. Spännande bolag.
PG: Väldigt.
HE: Vad har du haft för nytta av din tid inom IT och på Volvo när du har axlat rollen som VD för Göteborg & Co?
PG: Två delar, tror jag. Jag har ju alltid varit extremt nyfiken som ledare på kraften i samverkan. Även om det är en stor organisation som Volvo, då måste du få ihop det mellan inköp och produktutveckling och jobba i en stor global organisation med 100 000 medarbetare i 190 länder och 13 varumärken. Göteborg & Co’s grunduppdrag handlar om samverkan, hur vi ska få ihop mellan det offentliga livet, näringslivet och akademin i Göteborg, så jag har funderat mycket kring hur man kan driva med värde med samverkan, så det har jag tagit med mig in många år. Och sen tror jag också att det fanns en väldigt stark IT-omognad i branschen, och den tar jag med mig in nu också, och faktiskt tror jag att jag kan bidra med att sätta den på agendan på ett mycket tydligare sätt. Det är oerhört viktigt att vara med i den matchen om man vill vara konkurrenskraftig som företag eller som stad framåt.
HE: Spännande. Om vi börjar med Göteborg & Co, det är något man hela tiden hör när man bor i Göteborg: ”Göteborg & Co ordnar saker hit och dit”, men vad är det egentligen?
PG: Ja, ibland brukar man prata om att vi är festfixaren, men Göteborg & Co har faktiskt funnits i över 30 år och har egentligen haft samma uppdrag under hela den tiden. Det handlar om att få fler människor att upptäcka och välja Göteborg, egentligen. Det är ju inte bara att besöka oss, utan även börja plugga, arbeta eller bo här, så att det är egentligen en bredare kontext. Vi jobbar inte bara med Göteborg, utan vi jobbar runt alla de tolv kranskommunerna som finns också, Partille, Lerum, Tjörn och så vidare. Och sen är vi också ägarbolag till Liseberg, Got Event som äger de tio arenorna som är väldigt välkända för många göteborgare. Scandinavium, Ullevi, Valhalla och så vidare. Och även till Stadsteatern som även äger Backa Teater. Vi pratar om att även få in Stora Teatern här.
HE: Just det. Det är en väldigt stor organisation om man blandar in alla de delarna som ni äger också.
PG: Ja, så är det ju.
HE: Finns det mycket utomlands också om ni ska få folk att komma till oss? Vad är er “presence” utomlands?
PG: Om man tittar på Göteborg & Co och vår grundverksamhet, så består ju den av ett antal delar. Det ena handlar ju om att marknadsföra Göteborg som destination och det gör vi på ett flertal marknader, framför allt närmarknaden, Norge, Danmark, Tyskland, England, men även självklart USA och Kina, som är viktiga marknader för oss. Där har vi liksom ingen närvaro i sig, utan vi jobbar med de digitala kanalerna väldigt mycket, så vi har inga personer på plats. Men sen jobbar vi också mycket med att attrahera hit de stora idrottsevenemangen. Just nu håller vi på med VM i handboll som ska vara här både för damer och herrar i 2023. Vi tittar på VM i ishockey 2025 och dam-VM i fotboll för 2027. Och i det blir det väldigt mycket internationellt, det är som att försöka få hit ett OS till Sverige.
HE: Det är stora grejer.
PG: Ja.
HE: Jag kommer ihåg att det var VM här 1995. Då fick jag Merlene Otteys signatur bland annat, så det var ju en stor grej förstås.
PG: Ja, jag vet. Jag satt på sjunde raden och såg Jonathan Edwards slå världsrekord i tresteg också. Så jag tror det är en sommar som många göteborgare minns.
HE: Ja, det var en väldigt annorlunda stad. Man kände inte igen sig när man gick runt här då.
PG: Nej, och kanske starten mycket för den här evenemangsstaden som vi pratar så mycket om i dag.
HE: Ja, just det, så turism och evenemangsindustrin har ju drabbats hårt under corona. Liseberg har tvingats hålla stängt och vi har festivaler som har ställts in och mycket så klart av er verksamhet, blir ju omöjlig då. Så vad är de största utmaningarna enligt dig just nu då?
PG: Det är ju många delar i det. Alltså, den här pandemin la ju sig som en våt filt egentligen över många och stora delar av näringslivet när den rullade in i mars. Men när många bolag kanske gick ner 10, 15 procent, i IT-sektorn eller i industrisektorn, så fick ju vår näring och hela det ekosystemet med restauranger och hotell, och vetenskapliga möten och idrotts- och kulturevenemang mer eller mindre näringsförbud. Så det stängdes ju ner. Så vi har ju haft ett antal olika delar i det här. Dels jobba väldigt, väldigt kortsiktigt och försöka hjälpa näringen, hur kan man få ta del av alla de stöd som finns här och nu med omställningsstöd och korttidspermitteringar och så där? För det är ju så någonstans att det, till skillnad från de stora industrierna, så består besöksnäringen … det finns en del stora aktörer, men väldigt, väldigt många små också. Det är ju inte det att det här är en dålig business, utan förr eller senare kommer detta att vända. Och när efterfrågan tar fart gäller det att ha ett utbud. Och därför tror jag det är jätteviktigt att ge statliga stöd nu till de här verksamheterna, så vi har någon infrastruktur den dagen det här vänder. Så det har vi jobbat jättemycket med.
HE: Jo, men det förstår man ju.
PG: Ja. Och samtidigt måste ju vi orka hålla sikten på hur vi ska få en näring att återhämta sig, titta på vad vi gör nästa år och sen också hur vi kan jobba långsiktigt. Fortsätta att ha den här långsiktigheten. Vi jobbar egentligen i tre delar, kortsiktigt ett år framåt och tio år framåt, och hålla alla de tre delarna vid liv hela tiden.
HE: Hur ser det ut på ert eget kontor? Jobbar många hemifrån eller måste man komma in?
PG: Alldeles när pandemin kom, då gick vi ju många hem. Sen vet vi ju att det lugnade ner sig efter sommaren, så då hade vi att ungefär 50 procent på ett smittsäkert sätt kunde vara inne på kontoret. Men nu när det här tog fart igen, så är vi ju alla hemma mer eller mindre, så receptionen är öppen och så kanske någon ekonomiperson som behöver skriva lite fakturor är där. Men annars jobbar vi hemifrån, och det följer egentligen riktlinjerna från Göteborgs Stad, de 55 000 anställda där också.
HE: Ja, det är många människor som hjälper till att hålla Göteborg i gång uppenbarligen. Jag läste om att ni hade ett mål när du började. Det var ju egentligen innan pandemin bröt ut på riktigt. Att ni skulle dubbla antalet besökare till 2030 tror jag det var, på tio år. Är det fortfarande så, eller har ni reviderat om det målet?
PG: Det där är en väldigt relevant fråga. Jag skulle vilja bottna i det, för att Göteborgs stad kommunfullmäktige fattade ett beslut 2017, att besöksnäringen är jätteviktig basnäring för Göteborg. Både för oss som bor här, det blir mycket roligare stad att leva i om det finns mycket att göra, se och så där, och det blir också roligt för besökare. Och det omsätter ju nästan 40 miljarder i Göteborgsregionen och kanske över 20 000 anställda. Så att det är en jätteviktig näring och det är viktigt att vi ska vara attraktiv som destination, att fler företag vill investera, att folk vill komma hit och jobba. Till exempel Handelshögskolan och Chalmers, de är helt beroende av att vi har en levande och attraktiv stad, för att man ska kunna attrahera hit studenter. Så utifrån det perspektivet, då satte man i politisk enhet och då var vi ungefär fyra miljoner gästnätter, att vi ska bli de här nio miljoner gästnätter. Och sen 2017 så ser vi ungefär att antalet gästnätter växer med fem till sex procent, så att det var ju möjligt någonstans. Nu har det här fått sig en rejäl törn nedåt detta året, men vi säger att vi håller fast i ambitionen. Sen om vi når 9 miljoner, eller 8,1 eller 9,3, det kanske inte är det viktigaste, utan jag tror det viktigaste är ambitionen där bakom. Och den handlar ju om olika delar, till exempel att vi vill investera i infrastrukturen i den här staden, att vi får arenorna på plats, denna eviga diskussion. Till exempel där hjälper besöksnäringsprogrammet till. I årets budget fick vi faktiskt till att vi ska se över arenastrategin igen, för jag tror den är jätteviktig för vår konkurrenskraft. Ullevi är byggt 1958 och Scandinavium någon gång i början på 1970-talet. De är fina i all ära, men de kanske behöver uppgraderas här också. Så ambitionen i besöksnäringsprogrammet står kvar, sen får vi självklart revidera. Är det 2030 vi når de här nio miljonerna eller är det 2031 eller 2032, det kanske inte är det viktigaste.
HE: Nej. Jag antar att många, liksom ni och vi och väldigt många funderar på när det här kommer börja vända och bli mer normalt igen. Och nu börjar det komma väldigt stora hopp kring de här vaccinen som kommer. Har ni någon fundering på hur det kommer se ut i sommar? Kommer det vara nästan normalt då, eller hur ska man tro?
PG: Ja, men visst har det varit intressant, hela det här. Jag var själv lite naiv i början. Jag kommer i mars: ”Till sommaren vänder det.” Och sen efter sommaren, då tänkte man: ”Efter jul vänder det.” Det har ju varit extremt segdraget detta, och det enda man kan konstatera är väl att det faktiskt är vaccinet. Det handlar jättemycket om att få det på plats, för då kommer vi bygga en säkerhet och en trygghet. Och vi kommer kunna skydda de människorna som behöver skyddas. Kommer det på plats nu och vi får vaccinerat riskgrupperna, de här tre miljonerna man pratar om, fram till sommaren, då tror jag vi kommer se en helt annan situation. Sen kommer det här inte bli en jättesnabb återvändning. Jag tror att privatturismen och den inhemska kommer komma tillbaka ganska fort, att vi kommer börja resa i Sverige och i närregionerna, Norge, Danmark och så. Men vi ska ju vara medvetna om att vi har en … liksom, hela flygindustrin är ju så starkt påverkad kring detta. Många bedömare tror ju att vi är tillbaka i den där vi var 2019 med gästnätter och hur hela ekosystemet ser ut, pratar man 2023, 2024. Så att det kommer bli en … återhämtningen kommer påbörjas, men det kommer ta några år innan vi är tillbaka på de nivåerna vi var vana vid.
HE: Ja, men det är ju i och för sig skönt att vi kommer tillbaka. Men det är ganska långt dit då.
PG: Mm.
HE: Det känns också som att det kan kännas ett uppdämt behov att man vill ut och resa igen när det blir säkert.
PG: Ja, verkligen. Jag tror också att städer är ett socialt fenomen någonstans också. Även om vi nu har valt att under en tid gå konstrundor i Österlen eller klättra upp på Kebnekaise, eller paddla på Tjörn. Någonstans så längtar vi till … urbaniseringen fortsätter och städerna är ju fantastiska på det sättet, att de är gjorda där någonstans för att vi ska göra affärer med varandra, att vi ska vara kreativa och hitta på kreativa idéer, innovation och ett jätteutbud av kultur och idrott. Det kommer finnas där. Jag är helt övertygad om det. Det är ju väldigt mycket bedömning fram och tillbaka. Kommer vi gå på ett fullsatt Ullevi och kommer vi gå på konsert? Ja, jag är ganska säker på att vi kommer springa till Scandinavium och se en hockeymatch eller gå på en konsert på Pustervik den dagen det vänder faktiskt.
HE: Ja. Jag är också optimist, kanske lite för mycket, men jag läste en artikel om att tidigare kriser som har varit stora - de kanske inte exakt går att jämföra med den här, men generellt sett så har det varit en sprudlande optimism efter dem. Så det är inte helt omöjligt att det kommer gå snabbare än man tror. Men ja, den som lever får se. Men med den nedstängning som vi har nu, är det möjligt att den kommer få vissa effekter som lever kvar? Typ, att folk kommer jobba mer hemifrån eller har mer onlinemöten och sånt?
PG: Mm, om man ser på vår näring så är det vissa väldigt positiva saker. Det har ju drivit på redan påbörjade delar med starka drivkrafter som digitalisering och hållbarhet. De två, de har ju accelererats och påverkar även vår näring jättemycket. Tittar du bara på en sån sak som med Liseberg, så tvingades vi väldigt tidigt fråga oss själva: ”Hur ska vi göra det här säkert?” När vi hade någon förhoppning att kunna åter öppna upp på hösten, så kom vi på det här med digitala köer. Det kommer ju bli underbart att springa på Liseberg. Istället för att stå och vänta 50 minuter för FlumeRide så får du en digital kölapp och så går du dit 3 minuter innan det är din tid. Så det har ju drivit på innovation. Och jag tror att andra delar - vi pratar mycket nu om till exempel att vi vill försöka få människor att kunna åka kollektivtrafik säkert. Och när vi väl kommer i gång igen - hur vågar du vara på dina kontor? Och då tittar vi på lösningar, t.ex. där man kan kolla på To Go-appen: ”Är det trängsel här och nu eller kan jag känna mig trygg att åka hem?” Jag vet att Castellum gjorde någon lösning kring hur det såg ut kring hur mycket folk det var på kontoret, så det kommer fram jättemycket fina idéer och driver de delarna. Man pratar jättemycket om hållbarhet i branschen nu, det här med överturism t.ex., som vi kanske inte har så mycket här, men i Amsterdam och Barcelona. Där kanske man inte vill tillbaka till de situationerna, så det driver på - som i alla andra situationer - näringen på ett bra sätt.
HE: Har du några fler såna exempel på hur digitaliseringen har underlättat eller löst, och saker som kan komma? Till exempel att man har streamade konserter och digitala möten i stället?
PG: Det har vi gjort mycket också. Som man har haft sportbarer innan. Även om en match har sänts live, så har du kunnat gå på en sportbar och se någon engelsk ligamatch eller vad du har gjort. Jag tror det kommer se likadant ut med kultur. Jag vet att på Symfonikerna sänder de det de kallar GSOLive och får nästan tre miljoner besökare på ett år. Man kan ju se, hur många går in på konserthuset annars? Och de digitala konserter vi har gjort ihop med Pustervik och GP, så det tror jag är här för att stanna tillsammans med en publik. En annan bransch som jag tror kommer förändras jättemycket är de vetenskapliga mötena, som är mängder på Svenska Mässan. De är jättebra, människor kommer behöva mötas för att bli mer kreativa och innovativa, men det finns ett demokratiperspektiv på det här i till exempel en cancerkonferens, att kunna dela det här materialet jättebrett. Bokmässan är ju Sveriges största kulturevenemang. Det valde vi att lägga helt digitalt i år och det har nu visat sig vara 600 000 besökare. Så att vi har ju en mycket större bredd och tillgängliggör de här delarna. Nu ska vi ha filmfestivalen, också ett jättefint arrangemang i Göteborg som har funnits i över 30 år, där vi för övrigt var den första filmfestivalen i världen som hade 50 procent kvinnliga regissörer och 50 procent manliga regissörer förra året. Det kommer bli social distans-tema och de har pratat om att kunna se en film själv i Scandinavium eller i Lisebergs-tornet, så vi får se vad de hittar på. Men den kommer man också digitalt tillgängliggöra på ett sätt som jag tror vi lär och kommer vara här för att stanna, helt klart.
HE: Ja. Jag måste säga att det är många som kommer hit och har fusklapp, men du har otroligt mycket data i huvudet. Du bara pepprar med information här. Fantastiskt kul. När du säger det här med digitala, man streamar och att bokmässan är digital. Då tänker jag samtidigt att fasen, det är ändå mycket, mycket roligare att gå på de här sakerna live i verkligheten sen när det blir säkert igen.
PG: Ja, så är det ju.
HE: Kommer någon verkligen välja att delta online? Det är klart någon kommer att göra det, men …
PG: Ja, jag tror att som du säger, vi kommer ha längtan tillbaka. Men varför inte köra kombo, framför allt på de vetenskapliga mötena, tror jag, för det kan ju vara lite torrare kanske. En annan sak vi gör som är väldigt roligt, det är det vi kallar den digitala destinationsplattformen, vilket vi också har fått en jättefart i att göra under pandemin. Den handlar egentligen om att vi har ju till exempel åtta miljoner besökare här i Göteborg under en sommar, två miljoner bor på hotell och några Airbnb och sen bor några hos kompisar. Vi har egentligen oerhört massa data om de här människorna i hela ekosystemet, hur de tar sig hit, hur de bor här, vad de gör. Och sen hela kundresan också, från att de drömmer och planerar och sen lämnar avtryck efter sig, men vi vet jättelite om de här personerna. Så vi har startat ett projekt under hösten här nu för att verkligen förstå och kunna lära oss mycket, mycket mer om de människor som är här. Och skapar den här digitala plattformen, där vi tillgängliggör och delar den här datan brett i hela vårt nätverk, mot näringslivet så att de kan få analysera på bra data och kunna fatta bättre beslut och driva erbjudanden. Och mot akademin för att kunna göra forskning och mer långsiktiga analyser.
HE: Så mer data om besöken?
PG: Mycket, mycket mer. Och när jag jämför mig själv och har varit i IT-branschen och i bilbranschen, så är den mycket mer mogen. Besöksbranschen har ju varit ganska mycket … du vet, det är restaurangägare och hotellägare, vilka gör ett fantastiskt jobb, men det är väldigt små entreprenörer många gånger. Här hjälper vi till och sätta den här plattformen nu för att kunna tillgängliggöra data och faktiskt bli ännu bättre som destination. För jag tror också det kommer krävas väldigt mycket innovation nu i en omdaning, och där är ju tillgängliggöra data bra.
HE: Det används ju så mycket på internet. Men vad kan en vanlig restaurang använda datan till? Vad kan man tänka sig?
PG: Ja, men då kanske man kan se att nu är spelningen på Way Out West klar och samtidigt är det någon fotbollsmatch klar. Vi jobbar ju med Telia här till Telia Insights till exempel och Mastercard, och då kanske man börjar kunna se besöksflöden och kan rikta ett … eller det finns något Gothia Cup-lag som är på väg från Kviberg ut och ska spela nästa match på Valhalla, så kanske McDonalds där kan … nu ska jag inte göra gratisreklam för dem här, men då kan de rikta ett erbjudande. Eller någon annan restaurang här.
HE: Ja, det är snyggt. Ja, verkligen kul. Nu är det mycket med att man ska skärpa till sig och stadsministern har hållit väldigt allvarliga tal om de riktlinjerna som finns. Har ni tittat något på det, hur göteborgarna har anpassat sig efter de nya riktlinjerna? Blir folk rastlösa och trötta på det här med att socialt distansera sig och så vidare?
PG: Nej, jag tycker överlag vi är duktiga på det. Jag gillar väldigt, väldigt mycket den strategi har haft om det personliga ansvaret. Ibland tycker jag att restauranger och innerstäder har fått ta lite väl mycket skit här, för går du in i innerstaden … Jag var själv inne i lördags, det är ju alldeles tomt. Sen var jag ute och gick i Delsjön i söndags och där var det alldeles knökfullt på Bertilssons. Så att någonstans så tror jag inte innerstan och restaurangerna … Jag tycker att många har gjort ett fantastisk jobb. Här finns ett jättetydligt regelverk i hela besöksnäringen om vi nu hade öppnat upp Liseberg eller en restaurang. Då kanske det är mer tufft på Ikea och Hornbach och andra ställen ibland. Men det är klart, nu måste vi ta vårt ansvar. Nu när situationen såg bättre ut i september hade vi planerat för en julstad och skulle göra väldigt mycket roliga saker. Vi hoppas vi kan göra mycket av de nästa år. Men däremot kommer vi ha de här stora julkonstverken som kommer stå ifrån egentligen trädgårdsföreningen och hela vägen via Storan och sen till Domkyrkan. Nio stycken internationella julkonstverk som kommer bli fantastiskt. Om man tycker det här hjärtat är lite roligt, så kommer man se på grejer här också.
HE: Så man ser de ute på gatan också?
PG: Ja, verkligen. 20 meter höga.
HE: Ja, då hade man ju inte missat det.
PG: Nej, så att gå gärna ut och titta på dem. Man kan ta en promenad med sin närmsta familj, så de är ju verkligen anpassade.
HE: Har du någon framtidsspaning när det kommer till coronas inverkan på Göteborgs turism och evenemang om man ska titta framåt 5 år eller mer? Vad kommer vi se då? Vad kommer vi använda när pandemin är över?
PG: Göteborg är inne i en fantastisk spännande period. Birgitta Dahl sa 1987 att Göteborg var helvetets förgård, med tanke på inversion och miljöföroreningar. Sen dess har Göteborg gjort en jättehäftig resa under 30 års tid och blivit en lite uppkäftig lillasyster till Stockholm. Många tittar faktiskt på Göteborg: ”Hur gör ni egentligen?” För att vi har nu blivit Europas huvudstad för smart turism 2020. Vi utsågs till världens bästa stad för hållbarhet att besök under 2021 av Lonely Planet i förra veckan. Vi har gjort en bra resa, vilket man skulle kunna ha ett helt program om. Och sen har vi ett jättespännande läge i Göteborg tycker jag. Vi har ett utvecklingssprång mot 2030 där vi kommer ha en Västlänk på plats. Den har det pratats mycket om. Och alla de här hålen, det kommer bli fantastiskt för Göteborg när det är på plats 2025. Du kommer kunna ta tåget, stanna vid Korsvägen, gå rätt upp i Svenska Mässan. Det kommer finnas sen uppgång mot Avenyn. Kan du tänka dig att du när du kommer från Trollhättan och åker tåg, så kan man gå upp vid Avenyn direkt och sen kan du fortsätta till Haga och ha nära till Stenpiren? Man ska inte underskatta att du har bra infrastruktur i en stad för att bli attraktiv som destination. Det kommer att komma på plats. Vi kommer fortsätta växa. Det investeras just nu 1 000 miljarder i infrastrukturprojekt. Förhoppningsvis kommer Skeppsbron i gång. Jättehäftigt område nära vattnet. Vi har Masthuggskajen som bara är massa parkeringsplatser i dag, som kommer bli levande områden. Jag tycker att Göteborg utvecklas. Vi går kanske från den lilla staden till en lite större stad. Sen ska vi fortsätta tycker jag, men vi kommer ändå ha närheten kvar, närheten i hela evenemangsstråket, närheten till vattnet och så vidare.
HE: Ja, men det upplever jag i Göteborg. Jag brukar cykla och man kan cykla typ överallt till nästan alla våra kunder. När man är i Stockholm känns det lite längre, så jag antar att man alltid tar tunnelbanan där. Så det är ju en fördel att det ändå är en liten storstad, så att säga.
PG: Ja. Sen vill jag också att vi blir ännu bättre. I dag är det ju mycket Liseberg som står ut, evenemangsdelarna och alla våra fantastiska med Partille Cup och Gothia Cup. Vi hade elva utsålda Ullevi den här sommaren. Men det är väl det som har utmärkt oss, men jag skulle vilja ta ännu ett steg mer i det här urbana Göteborg någonstans med Magasinsgatorna, Järntorget och Esperantoplatsen. Alltså, jag tycker Bar Himmel på Götaplatsen, hur man kan stadsutveckla områden, att jobba ännu mer med det och visa vår musikscen och kanske tech-scen och få e-sport hit. Alltså, bredda Göteborg som destination och ha de delarna. Så att det jobbar vi också med.
HE: Ja, väldigt kul. Nyöppnade Tavolo har ju blivit väldigt populärt.
PG: Ja, väldigt häftigt.
HE: Hur var det nu med 400-årsjubileet? Det skulle ha varit nästa år, men det blev framflyttat?
PG: Ja, jag fick lite kalla fötter i maj och tänkte: ”Jäklar, hur kommer det se ut här?” Vi skulle lägga in 100 miljoner kronor det här året för att göra en riktigt häftig folkfest för göteborgarna. Vi hade faktiskt jättekul grejer på gång, till exempel med Redbull, VM i cliff diving från Eriksbergskranen här, som kunde ha blivit en riktig höjdare.
HE: Det hamnade i malpåsen?
PG: Ja, vi kände det. Och det är ju inte så med ett evenemang när du planerar det, att du kan bestämma dig i december, utan jag kände det i maj, att: ”Vi måste ta upp det här i en politisk diskussion. Och hur ska vi göra det här på bästa sätt i relation till den situation vi befinner oss i?” Så att då tog vi ett beslut, att vi har ett formellt firande under 2021, men att vi verkligen gör jubileumsprogrammet 2023. Och jag tror att i den situation vi sitter i nu, var det ett fantastiskt bra beslut, för det hade inte blivit … Vi hade tänkt inviga allt det här nyårsafton och när man får träffas två personer, så är ju inte det så lätt att ha en folkfest.
HE: Det är inte lika roligt, nej.
PG: Nej.
HE: Men det har också hänt någon gång innan, att ni hade flyttat fram ett 100-årsjubileum eller liknande har jag för mig?
PG: Ja, det är lite göteborgskt. Vi gjorde ju faktiskt det redan 1921, då vi flyttade till 1923. Och nu kan vi också fira ihop med många av de andra 100-åringarna. Liseberg och Botaniska fyller ju 100. Så att det blir bra utifrån var vi befinner oss.
HE: Du blev också årets ledarutvecklare, ett pris som tidningen Chef gav ut 2014. Det stämmer?
PG: Ja, det är några år sen.
HE: Några år sen nu, ja. Är det någonting du brinner för, just att utveckla ledare och andra …
PG: Ja, jag tycker det. Jag började min karriär som idrottstränare här, som tennistränare, och jobbade med det i tio år. Så jag har alltid varit jättefascinerad och egentligen är ledarskap ganska enkelt i botten, där jag jobbar väldigt, väldigt mycket med tre delar. Det ena tror jag handlar om att alltid identifiera de starka sidorna och jobba med uppskattning i olika situationer. Mot enskilda medarbetare, att lyfta fram de starka sidorna, helt enkelt. Och sen handlar det väldigt mycket om att vara duktig på att berätta en historia om vart vi är på väg. Alltså, hela tiden jobba med visionen och ha den som en grundläggande drivkraft i både dig som människa och i en organisation. Många har den på en PowerPoint, men man måste landa den någonstans. Och sen hur man kan odla en miljö där vi har goda relationer och där vi är genuint intresserade av varandra och varandras perspektiv. Och då tror jag man skapar en kollektiv intelligens i botten som driver kreativitet och innovation. Så att det är väl det jag försöker göra, oberoende om jag jobbar i besöksnäring, IT eller bilindustri, så går jag tillbaka till de grundpelarna hela tiden.
HE: Mm. Tre bra tips där. Tack så mycket Peter Grönberg för att du ställde upp i vår podd.
PG: Mm, tack. Väldigt roligt att vara med.